Starten

Toen ik de auto kocht, had de vorige eigenaar de grootste moeite om de auto te starten.
Dit draadje moest hier aan, dan overbrugde hij de weerstand die voor de bobine geschakeld zit.
Hij was wel een half uur bezig, voordat de auto begon te pruttelen.

Dus thuis maar eens gekeken hoe het met de bobine zit. Het was een type met een losse voorschakelweerstand. Bij het starten wordt deze overbrugd, waardoor de vonk sterker is.
Bij het rijden wordt deze weerstand er weer voor geschakeld. Het is eigenlijk een 6v bobine. Door de verkeerde elektrische aansluiting was de weerstand defect geraakt.
Oude bobine er uit en een 12v bobine zonder voorschakelweerstand er in.
Met de blauwe Bosch heb ik altijd goede ervaringen.

De automatische choke, die op de warmte van
het koelwater werkt, ontbreekt geheel.
Dan maar iets anders verzinnen.
Ik had nog een choke kabel van een MG liggen.
Een goed stevige bevestiging onder het dashboard gemaakt.

De andere kant van de kabel bedient de chokeklep via een handeltje.

De buitenkabel wordt vastgehouden door middel van een klemmetje.
Als ik nu aan de chokeknop trek gaat de klep dicht.

Dus nu zit er een handmatige choke op.

Ook meteen zes stuks nieuwe bougies er ingedraaid.
De kontaktpuntjes afgesteld. Deze gingen bijna niet open.

Met behulp van een voelermaatje afgesteld op 0,65 mm.
Daarna met de stroboscooplamp het tijdstip op 14 graden BTDC gezet.


Starten met de choke en de koude motor slaat meteen aan!